I början av februari 2022 skrev vi på ett avtal med NRC att vara deras UE för markarbeten på Ådalsbanan. Trafikverket planerar att rusta upp denna del av Ådalsbanan med spår, makadam och kontaktlednings byten under åren 2022 och 2023 med målet att höja hastigheten tillbaka till STH 80 km. NRC har fått i uppdrag att genomföra spår och makadambyte under en period av 10 veckor med start från vecka 30-2022.
Uppdraget för Rosenqvist Entreprenad är att förlänga trummor inför bankbreddning av banan. Ådalsbanan bankropp är delvis väldigt smal och uppfyller inte dagens standard. Befintliga trummor längs sträckan behöver förlängas för att möjliggöra bankbreddning. Bankbreddningen utförs delvis med fall B massor som körs ut med QBX-tågset för att säkerställa stabilitet inför start av den tunga spårbyteståget. Övriga bankbreddningen genomförs med massor som kommer tillgängliga från ballastrengöringen. Ballastrengörings genomförs direkt i anslutning med spårbyteståg.
En sträcka på 4 kilometer ska höjas upp till 60 cm, den så kallade höglyftsträckan. Här genomför vi utöver trumförlängningar och bankbreddning placering av nya kontaktlednings fundament och vi kommer gräva ett nytt dike längs hela sträckan på båda sidor av spåret. Längs med hela sträckan kommer vi att kontrollera kabelläget och vid behov sänka de kablar som ligger för högt.
Vi fick en tilläggsbeställning av Trafikverket för anläggning av cirka 5,5 km ny dränering, spolning av befintliga dräneringar och åtgärder för att förbättra avvattning utefter banan. Utöver ovan beskrivna arbeten kommer vi under avstängningen hjälpa NRC med ombyggnation av plankorsningar. Nya spåret kommer att ligga i snitt 15 cm högre än befintligt läge därför behöver alla korsande vägar behövas byggas om. Trafikverket passar på att vid upprustningen se över alla plankorsningar och har beslutat att cirka 65st av de 140 st plankorsningen som finns idag ska stängas permanent.